Vernisage den 6 september 2014 kl. 13 00
Bernt Franckie arbetade under många
år som scenograf på Sveriges Television
i Stockholm där han också delade sin tid med måleriet.
(Många känner till Beppes Godnattstund där han gjorde scenografi
och dockor och lånade sin röst till Hungran!)
1987 flyttade Bernt till Lomma i Skåne och började jobba på Malmö TV.
F.o.m 2000 ägnar han sih helt åt sitt måleri och sin familj.
”Ju mer jag ser Franckies måleri desto mer anar jag de inre berättelserna
i varje målning. Plötsligt ser man!”
i Stockholm där han också delade sin tid med måleriet.
(Många känner till Beppes Godnattstund där han gjorde scenografi
och dockor och lånade sin röst till Hungran!)
1987 flyttade Bernt till Lomma i Skåne och började jobba på Malmö TV.
F.o.m 2000 ägnar han sih helt åt sitt måleri och sin familj.
”Ju mer jag ser Franckies måleri desto mer anar jag de inre berättelserna
i varje målning. Plötsligt ser man!”
Så här säger han själv:
Det
är själva måleriet som betyder något. Utgångspunkten förändras, att följa vad
färgen gör med berättelsen. Färgen skapar upplevelsen. Det finns inget facit,
bara nyfikenhet som skapar lust att analysera. Bilden är densamma hur olika vi
än uppfattar den."
I över 30 år arbetade jag heltid som scenograf på
Sveriges Televison i Stockholm för att så småningom dela tiden med
måleriet.
Jag gjorde allt från Beppes godnattstund
till I
döda mästares sällskap med Marianne Söderberg och Hans Pålsson. Men också prisbelönta spelfilmer som Lars Molins Saxofonhallicken, och Kjell Gredes Stängda dörrar.
Bernt Franckie
men ändå kraftfullt och bestämt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar