fredag 1 februari 2019


Västgötaramsor....

Ut ur mitt hus
Båd råtta och mus
Gack till andra ställen
Där di har fler förut.




Pelle lille Pelle lille
Skônna däk hem
Koa har kalvat
Katten har kättlat
Och soa har fått femtan små greser

Skoskav i nacken
Och tannavärk i häl´n
Löppebett i räva´
om aldrig går dän

Om såmma visste va såmma säjer om såmma
Så skulle inte såmma säja om såmma
Dä såmma säjer om såmma                                                                                

Uppför en backe
Och nerför en li
Där stod en flicka
Ho sa bli mi

Fästeman och möa
Stôlpen och stöa
Rodde till en ö
När dom kom i lann´
kôsste dom varann

Tack ska du ha gick den här vägen
Tack ska du ha för du tittade in
Tack ska du ha för du drack mitt kaffe
Tack ska du ha för du dôppa mi ring

/:Hôl i vägga,bôrra på, bôrra på
Hôl i vägga bôrra på
Hôl i vägga ,bôrra på, bôrra på
Tjofadderittan lej   :/

Flit å skit ska de va
Då blir dä bra

Dä satt en hare på farfara gärde
För hoppedi hoppedi  hopp
Så åt han en bit
Så sket han en skit       (–)
För hoppedi hoppedi hop

Allting har en änne
Fast kôrven den har två
Skär en av´n på mitten
Har den två ändå.

Om jag hade ett pannekakelass
Och dä vore ett glimrande före
  körde jag rätt ner till Överbo lo
Med fjorton käringar före

Gunatt gunatt du svarte katt
Lägg nöckel under trappa
Så kommer jag
Till dej
I
Natt

Inga kommentarer: