tisdag 25 april 2017

Bröderna Lejonhjärta på ALV 2016

Totalt kommer fem olika scener att spelas i ALV:s nya miljöer för Bröderna Lejonhjärta. Arbetet har pågått under lång tid. – Jag har levt med Bröderna Lejonhjärta i ett och ett halvt år, säger regissören Lisa Lindqvist. Enormt många människor har förstås arbetat för att få till Bröderna Lejonhjärtas nya miljö i Astrid Lindgrens Värld. Byggare, arkitekter, planerare, inköpare, trädgårdsarbetare... listan kan göras lång. Men hur storslagen en miljö än är så är den inte så mycket utan ett vasst och levande innehåll. Kristina Ruhnström är konstnärlig ledare på ALV och har huvudansvaret för de cirka 50 föreställningar som varje dag kommer att spelas i parken under högsäsongen. – Jag har vetat vad vi har haft för drömmar och önskemål, men jag är ändå förbluffad över hur bra det har blivit. Det känns som att vi tar ett nytt kliv och detta är tveklöst det bästa vi har gjort. Bröderna Lejonhjärta är Astrid Lindgrens mest storslagna berättelse och samtidigt är det en berättelse om mod och två bröder som älskar varandra in i döden. ”Oerhört stolt” Hela den nya miljön har fångat in de skarpa kontrasterna i Bröderna Lejonhjärta med noggrannhet i både det storslagna och i detaljerna. – Jag är så oerhört stolt att vi har lyckats skapa en miljö där det dramatiska, storslagna och spektakulära med Katla, levande duvor och blommande körsbärsträd får rum samtidigt som det viktigaste; berättelsen om två bröder och deras kärlek får plats. Det stora och det stora i det lilla är storheten med Astrids författarskap, att hon aldrig någonsin låter den spektakulära miljön eller de dramatiska yttre elementen stå i vägen för berättelsen om barnet och vad barnet upplever. På vilket sätt tar ni ett nytt steg med Bröderna Lejonhjärta? – Vi lär oss för varje projekt vi gör. Det handlar om att skapa fokus för besökarna och att ge oss på stora utmaningar som att skapa en levande Katla. Vi har tagit kliv när det gäller vad vi tror är möjligt att göra. ”En fantasi-medeltid” Kristina Ruhnström har arbetat mycket med musiken i de nya miljöerna. – Jag är ansvarig för att vi följer berättelserna och har läst på så att jag kan Bröderna Lejonhjärta utan och innan. Sedan har jag skrivit musik som jag tycker passar. Vi är några stycken som arbetat med musiken och jag har även fått hjälp av vissa 1500-talstonsättare som hjälpt mig med inspiration. Björn Isfält och Lasse Dahlberg skrev musiken till filmen och de ska också nämnas. Jag har också haft hjälp av vår kompositör och arrangör Fredrik Åkerblom. Jag har tänkt att musiken ska berätta något om den här tiden de lever i, det är en fantasi-medeltid och musiken ska skapa en känsla av var vi är och de människor som sjunger den. ”Går in i ett vakuum” Lisa Lindqvist har skrivit manus till de fem scenerna. Arbetet började för cirka ett och ett halvt år sedan. – Jag började i idégruppen när vi tog fram spelplatserna och vi började med att brainstorma i tre veckor. Då var vi elva personer, sedan tog jag över som tematiseringsansvarig och började fundera över vilka som skulle bo i husen. Jag har åkt runt i Sverige och handlat inredning till husen och skrev manus i augusti förra året. Vad hade du för tankar när du inledde manusarbetet? – Att hitta Astrid. Hon har ett särskilt språk och en särskild ton. Alla hennes böcker är olika, hon behärskar både komik och allvaret. Att fånga allvaret och den IS-stämning som finns i boken… världen brinner ju nu och därför känns det här så himla viktigt. Hur central är Bröderna Lejonhjärta i Astrids författarskap? – Extremt viktig, eftersom den handlar om död och mod. Jag har tagit fasta på modet. Skorpan har inget mod i början och har inte så höga tankar om sig själv, men i slutet vänder det. På fredag får besökarna för första gången uppleva Bröderna Lejonhjärta. För Lisa Lindqvist blir det, på ett sätt, tvärtom. – Jag har levt med Bröderna Lejonhjärta i ett och ett halvt år och jag tror att jag kommer gå in i ett vakuum på fredag. Jakob Karlsson jakob.karlsson@dagensvimmerby.se 073 501 41 26

Inga kommentarer: